ایران

واکنش وزیر دفاع ایران به توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیا: بی‌پاسخ نخواهد ماند

امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، امروز ۱۷ تیرماه در مراسمی اقدام نیروی دریایی بریتانیا در توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق را خلاف موازین بین‌المللی و نوعی راهزنی دریایی دانست و گفت: یقیناً این نوع راهزنی دریایی بی‌پاسخ نخواهد ماند.
عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست خبری خود مقصد اعلام شده در رسانه‌ها برای نفتکش توقیف شده ایرانی را صحیح ندانست؛ اما در عین حال گفت که از مقصد سفر نفتکش توقیف شده اطلاعی ندارد.
برخی رسانه‌ها مقصد این نفتکش را سوریه اعلام کرده بودند؛ اما آقای موسوی امروز تاکید کرده که بندرهای سوریه ظرفیت پذیرش سوپرتانکر را ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص احضار سفیر بریتانیا به این وزارتخانه همچنین اظهار داشت: سفیر انگلیس را خواستیم و کماکان از دولت انگلیس درخواست داریم هرچه سریع‌تر کشتی ما را رفع توقیف کند.
روز گذشته نیز عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در یک نشست خبری گفت: نفتکش ایرانی که نیروی دریایی بریتانیا در آبهای جبل‌الطارق توقیف کرده است عازم سوریه نبوده؛ اما مقصد دیگری را هم مشخص نکرد.
نیروی دریایی بریتانیا صبح پنج‌شنبه ۱۳ تیر نفتکش ایرانی “گریس ۱” را در آب‌های جبل‌الطارق توقیف کرد و فردای آن روز دادگاهی در جبل‌الطارق توقیف آن را دو هفته دیگر تمدید نمود. دولت محلی جبل‌الطارق می‌گوید نفتکش ایرانی به دلیل شواهد مستدلی توقیف شد که نشان می‌داد این نفتکش راهی پالایشگاه بانیاس سوریه بوده است، پالایشگاهی که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا است.

دکمه بازگشت به بالا