تازه‌های سیاسی

هشدار مجدد ترامپ به جمهوری اسلامی: مواظب باشید

رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به تصمیم ایران برای رعایت نکردن میزان غنی‌سازی اورانیوم تعیین شده در برجام به جمهوری اسلامی هشدار داد.
وزیر خارجه آمریکا هم پیشتر تهدید کرده بود که تصمیم اخیر ایران منجر به انزوا و تحریم‌های بیشتر می‌شود.
خبرگزاری رویترز بامداد دوشنبه، ۱۷ تیر گزارش داد که دونالد ترامپ در واکنش به گام دوم جمهوری اسلامی برای کاهش تعهدات خود مطابق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفته آنها بهتر است مراقب باشند.
این نخستین واکنش آقای ترامپ به تصمیم جمهوری اسلامی برای رعایت نکردن سطح غنی‌سازی اورانیوم است که حداکثر آن در برجام ۶۷/ ۳ درصد تعیین شده.
رئیس جمهوری آمریکا یک‌شنبه شب، به وقت محلی پیش از بازگشت از موریس‌تاون نیوجرسی به واشنگتن در جمع خبرنگاران از ایران انتقاد کرد که کارهای بد زیادی انجام می‌دهد. او با متهم کردن جمهوری اسلامی به تلاش برای دست یافتن به بمب اتمی تاکید کرد که این کشور هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.
ترامپ پیش از سفر به نیوجرسی نیز هشدار داده بود که ایران باید خیلی خیلی محتاط باشد و بدون توضیح بیشتر گفته بود خواهیم دید که در مورد ایران چه اتفاقی رخ خواهد داد.
صبح ‌یکشنبه، ۱۶ تیر علی ربیعی، سخنگوی دولت، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در یک نشست خبری مشترک از آغاز مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر دادند.
این اقدام ایران با واکنش‌های بین‌المللی زیادی روبرو شده است. سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای بریتانیا، فرانسه و آلمان قاطعانه از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تمام فعالیت‌های ناسازگار با تعهدات برجامی را بی‌درنگ متوقف کند و به حال سابق بازگرداند.

دکمه بازگشت به بالا