اهل سنت

سخی ریگی، وبلاگ نویس بلوچ پس از یک دهه حبس در تبعید از زندان اهواز آزاد شد

سخی ریگی، وبلاگ نویس بلوچ که مدت محکومیت خود را بصورت تبعیدی در زندان اهواز سپری می کرد، روز گذشته، با پایان دوران محکومیت ۱۰ ساله اش از زندان آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، روز شنبه ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸، سخی ریگی، با پایان مدت حبس ۱۰ ساله خود از زندان اهواز آزاد گردید.
سخی ریگی زندانی تبعیدی در زندان اهواز، در تاریخ ٢٨ خرداد ١٣٨٨ در سن ۳۱ سالگی در زاهدان بازداشت شد و با اتهاماتی از جمله نشر اکاذیب و اقدام علیه امنیت ملی در دادگاهی که جزئیات آن هیچ‌گاه رسانه‌ای نشد، به ۲۰ سال حبس محکوم گردید. این حکم یکی از سنگین‌ترین احکام حبس برای وبلاگ‌نویسان در ایران بود. حکمی سپس به ۱۰ سال حبس تقلیل یافت.
آقای ریگی در تاریخ ۴ تیرماه سال گذشته در اعتراض به مخالفت اداره اطلاعات اهواز با درخواست آزادی زودهنگام خود دست به اعتصاب غذا زده و پس از ۲۷ روز با وعده مساعد مسئولی زندان به این اعتصاب غذا پایان داده بود.
آقای ریگی در اسفندماه سال ۹۶ برای نخستین بار طی مدت حبسش در نامه‌ای به تشریح وضعیت خود پرداخت. او در بخشی از نامه‌ی خود گفته بود: بازجوها برای کاستن و شگفتی بازداشت من به یک نظر در وبلاگ استناد کردند، فردی ناشناس که مطمئن نیستم به جز بازجوها کسی آن را خوانده باشد، خود آن نظر کپی مطالبی بود که قبلا در صفحه‌های دیگر آمده بود و بعد بابت آن نظر در جلب متعدد بازجویی به شدیدترین صورت مرا شکنجه کردند که بگویم آن نظر دهنده چه کسی بود، حاضر بودم تمام گناهان مردم شهر را به گردن بگیرم تا شکنجه متوقف شود؛ اما نمی‌دانستم نظر دهنده کیست. به من بابت همان نظر اتهام محاربه و افشای اسرار طبقه‌بندی شده را وارد کردند و در نهایت به جرم داشتن همان وبلاگ ساده به ۲۰ سال زندانِ در تبعید به اهواز محکوم شدم.
سخی ریگی در وبلاگی در قالب نوشتن اخبار و مقاله پیگیر مسائل بلوچستان بود و در زمینه اطلاع رسانی از وضعیت زندانیان بلوچ فعالیت می‌کرد.
فعالان مدنی منطقه که از آگاهی بیشتری نسبت به ماهیت این پرونده برخوردار بودند در زمان بازداشت سخی ریگی اعلام کردند این بازداشت و حکم سنگین به دلیل تشابه نام خانوادگی با عبدالمالک ریگی رهبر اعدام شده گروه جندالله بوده و اتهامات مطرح شده به هیچ‌وجه قابل ارتباط به فعالیت های این وبلاگ‌نویس نبوده است.

دکمه بازگشت به بالا