ایران

کمالوندی: تهران فعلا غنی‌سازی پنج درصد را اجرا می‌کند

ایران امروز یکشنبه ۱۶ تیرماه اعلام کرده که از این پس به محدودیتی که در برجام برای میزان غنی‌سازی اورانیوم تعیین شده بود، پایبند نخواهد ماند.
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در یک کنفرانس خبری گفت: که ایران به دنبال حفظ برجام است؛ اما به دلیل عدم پایبندی طرف‌های اروپایی برجام به وعده‌هایشان، تصمیم گرفته برخی از تعهداتش را زیر پا بگذارد.
آقای عراقچی این تعهدات را اقداماتی سیاسی با هدف اعتماد‌سازی خواند و گفت اقدام اخیر ایران برای زیرپا گذاشتن این تعهدات نیز یک اقدام سیاسی است.
برجام توافقی میان ایران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه بود، اما آمریکا سال گذشته به شکل یکجانبه از این توافق خارج شد.
واشنگتن از آن زمان تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه تهران وضع کرده است. تحریم هایی که ایران آنها را برخلاف برجام می داند.
در کنفرانس مطبوعاتی امروز همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران اعلام کرد: امروز غنی‌سازی اورانیوم از ۳.۶۷ عبور‌ خواهد کرد و میزان غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود و امروز این موضوع به طور‌ رسمی اتفاق خو‌اهد افتاد.
در همین خصوص بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که تهران فعلا غنی‌سازی پنج درصد را اجرا می‌کند.
عباس عراقچی هم از ارسال نامه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داده و مفاد این را پایبند نبودن ایران به بندهایی از برجام و اعلام یک مهلت ۶۰ روزه دیگر در روند کاهش تعهدات ایران اعلام کرده است.

دکمه بازگشت به بالا