ایران

علی اکبر ولایتی از افزایش سطح غنی سازی اورانیم خبر داد

علی‎اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی، با تاکید براینکه به هر اندازه که اروپا برجام را نقض کند، جمهوری اسلامی هم واکنش نشان خواهد داد، گفته: در ادامه کاهش تعهدات برجامی، گام بعدی که افزایش سطح غنی‌سازی است از شانزدهم تیر ماه اجرا خواهد شد و این اقدامات نتیجه اجماع سران حکومت است و بدون تردید به آن‌چه که گفته شده، عمل خواهد شد.
ولایتی طی مصاحبه‌ای با سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی، درباره اقدامات جمهوری اسلامی پس از پایان مهلت شصت روزه به اروپایی‌ها، گفت: گام دوم نیز از شانزدهم تیرماه ۱۳۹۸ آغاز می‌شود و میزان غنی‌سازی اورانیوم از حد ۳/۶۷ درصد جلوتر خواهد رفت و تا هر جایی که مورد نیاز فعالیت‌های صلح‌آمیز ما باشد، خواهد رسید.
مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفته است که برای این که ما بتوانیم از اورانیوم در رآکتور بوشهر استفاده کنیم، باید غلظتش حدود ۵ درصد باشد و این کاملا یک هدف صلح‌آمیز است که ما از رآکتور ساخته‌شده مشترک ایران و روسیه برق استحصال کنیم و همچنین برای دیگر نیازمندی‌های عادی، صنعتی و انرژی کشور که کاملا برای ما حیاتی است و به همین دلیل افزایش سطح غنی‌سازی را ادامه خواهیم داد تا آن حدی که مصلحت بدانیم و برای کار‌های صلح‌آمیز نیاز داشته باشیم.
آقای ولایتی با تاکید براینکه این اقدامات مورد اجماع جمهوری اسلامی ایران است و همه جناح‌های داخلی ما به آن پایبندند، گفت: چه مجلس و چه دولت، چه آن‌هایی که مستقیم و غیر مستقیم دخیل هستند، هرکسی که مسئولیتی دارد در جمهوری اسلامی به نوعی و با این کار ارتباط پیدا می‌کند، همه با هم اتفاق نظر دارند در مورد آنچه که انجام شده و آقای روحانی هم روز چهارشنبه به‌صراحت بیان کرد. این نتیجه اجماع تمام اعضا و ارکان حکومت است و بدون تردید آن‌چه که گفته شده، عمل خواهد شد.
علی اکبر ولایتی، درباره احتمال خرج ایران از برجام اما گفت: قطعا ما هیچ کاری را ابتدا نخواهیم کرد، مگر این که طرف مقابل این کار را بکند.

دکمه بازگشت به بالا