تازه‌های سیاسی

اعتراضات در ونزوئلا به دنبال انتشار گزارش سازمان ملل از جوخه‌های اعدام

کاراکاس، پایتخت ونزوئلا در سالروز استقلال این کشور از اسپانیا، صحنه تظاهرات موازی هواداران و مخالفان دولت نیکلاس مادورو بود، تقابلی که به فاصله یک روز پس از انتشار گزارش سازمان ملل متحد درباره «جوخه‌های اعدام» در این کشور رخ می داد.
بر اساس گزارش‌ها، خیابان‌های شرق کاراکاس که عموما طبقه متوسط در آنجا اقامت دارند روز جمعه ۱۴ تیر مملو از معترضانی بود که به درخواست خوان گوایدو، رهبر مخالفان، جمع شده بودند در حالی که فریاد می‌زدند: شکنجه دیگر بس است.
همزمان در نقطه دیگر شهر نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده، در حالی بر مراسم رژه نظامیان نظارت داشت که هوادارنش شعارهای ملی‌گرایانه سر می‌دادند.
این مراسم اما با حضور خودروهای زره‌پوش نظیر تانک و پرواز جت‌های جنگی بر فراز کاراکاس معنایی دیگر داشت چنان که رسانه‌های مختلف از آن تعبیر به قدرت نمایی مادورو کردند.
اما راهپیمایی‌های روز جمعه در کاراکاس به شدت تحت تاثیر گزارش اخیر اداره حقوق بشر سازمان ملل بود که افشا می‌کند نیروهای امنیتی ونزوئلا با تشکیل جوخه‌های اعدام، هزاران نفر از معترضان را با صحنه‌سازی به قتل رسانده‌اند و عموما ماجرا را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که گویی قربانی در برابر بازداشت مقاومت کرده است.
بخشی از این گزارش نیز به شکنجه نیروهای مخالف در طول بازداشت می‌پردازد، از جمله شکنجه با شوک‌ الکتریکی و القای خفگی با آب.
بر اساس گزارش‌ها، تا اواسط روز هزاران تن از حامیان خوان گوایدو به او پیوستند و به سمت مقر سازمان اطلاعات ارتش ونزوئلا حرکت کردند، جایی که گفته می‌شود به تازگی یکی از افسران نیروی دریایی ونزوئلا به خاطر مخالفت با مادورو بر اثر شکنجه کشته شده است.

دکمه بازگشت به بالا