ایران

تصویب یک قانون جنجالی برای پیوند عضو اعدامی‌ها در ایران

تصویب یک قانون جنجالی در زمینه پیوند اعضای محکومان به اعدام در ایران، نگرانی هایی را نسبت به ایجاد یک بازار پررونق در این زمینه به وجود آورده است.
ایرج فاضل، رییس جامعه جراحان ایران، در نامه‌ای به ابراهیم رییسی، رییس قوه قضائیه ایران، به استفاده از اعضای بدن محکومان به اعدام برای پیوند عضو شدیدا اعتراض کرد و خواستار حذف این ماده قانونی «مذموم» شد که مجوز چنین کاری را صادر می‌کند.
در این نامه آمده که ماده ۴۷ آئین‌نامه اجرای احکام کیفری، مبنی بر استفاده از اعضای بدن محکومان به اعدام «به هر شکل و با هر پیش زمینه‌ای موجب نگرانی و تشویش خاطر گسترده جامعه پزشکی و به ویژه جراحان و پزشکان شریفی شده است که عمری را برای اعتلای پزشکی مملکت و رفع نیاز‌های مردم مصروف داشته‌اند».
چند روز پیش، رسانه‌های ایران از ابلاغ آیین‌نامه جدید اجرای حدود و قصاص از سوی رییس قوه قضائیه خبر دادند.
این آیین‌نامه در تاریخ ۲۶ خرداد به تصویب ابراهیم رییسی رسید و از آن تاریخ لازم الاجرا شد.
در ماه ۴۷ این آیین‌نامه آمده است: «چنانچه محکوم داوطلب اهدای عضو پیش یا پس از اجرای مجازات اعدام باشد و مانع پزشکی برای اهدای عضو موجود نباشد، قاضی اجرای احکام کیفری طبق دستورالعملی اقدام می‌نماید که ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه توسط معاونت حقوقی قوه قضائیه با همکاری وزارت دادگستری و سازمان پزشکی قانونی کشور تهیه شده و به تصویب رییس قوه قضاییه می‌رسد.»
بر اساس آخرین گزارش‌ها، در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹، دست‌کم ۱۱۰ حکم اعدام در زندان‌های مختلف ایران یا در ملاءعام اجرا شده است.
لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران پس از چین بیشترین آمار اعدام در جهان را دارد.

دکمه بازگشت به بالا