تازه‌های سیاسی

ترامپ به ایران: تهدید نکنید؛ ممکن است ضربه‌ای بخورید که تا حالا کسی نخورده است

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، در نخستین واکنش به گفته‌های جدید حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، درباره افزایش بی‌محدودیت سطح غنی‌سازی اورانیوم گفته که این یک «تهدید تازه» است.
ترامپ ۱۲ تیرماه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر خطاب به ایران نوشت: «مراقب تهدیدهایی که می‌کنی باش. این تهدیدها می‌تواند به خودت برگردد و طوری ضربه بزند که تاکنون کسی نخورده است.»
رییس جمهوری ایران، روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفت: «هر مقداری که دلمان خواست و ضرورت و نیاز ما بود، غنی‌سازی را افزایش می‌دهیم.»
به گفته روحانی، از روز ۱۶ تیرماه دیگر سطح غنی‌سازی ایران ۳.۶۷ درصد نخواهد بود. او خطاب به کشورهای طرف معاهده در سند برجام گفت: «اگر می‌خواهید اظهار تاسف کنید، از هم اکنون اظهار تاسف کنید، اگر هم بنا است بیانیه بدهید، از هم اکنون بدهید.ما همان طور که اعلام کردیم و در نامه هم برای شما نوشتیم، راس شصت روز اقدامات بعدی را انجام می‌دهیم.»
روحانی همچنین درباره احتمال راه‌اندازی راکتور اراک گفت: «اگر تا ۱۶ تیر به تمام تعهدات خود عمل نکنید، ما رآکتور اراک را به شرایط سابق برمی‌گردانیم، یعنی به شرایطی که به قول شما خطرناک است و می‌تواند پلوتونیم تولید کند، مگر این که شما به همه تعهدات خود عمل کنید.»
روحانی همچنین در صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش درباره سازوکار مالی موسوم به «اینستکس» با طرف‌های اروپایی گفت: «اینستکس توخالی است و چیزی در آن نیست»
رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه نیز در واکنش دیگری به افزایش ذخیره اورانیوم ایران گفته بود ایران حتی پیش از آن که او به ریاست جمهوری برسد، از برجام تخطی کرده بود. رییس جمهوری آمریکا، توافق‌نامه برجام را «معامله ۱۵۰ میلیارد دلاری» خواند. او همچنین پیشتر در جمع خبرنگاران در کاخ سفید، درباره افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌ شده گفته بود: «ایران دارد با آتش‌ بازی می‌کند.»

دکمه بازگشت به بالا