خاورمیانه

خروج مخفیانه نیروهای حزب‌الله از دمشق

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید حزب‌الله لبنان تعداد زیادی از نیروهایش را مخفیانه از برخی نواحی دمشق، پایتخت سوریه، خارج کرده است.
این نهاد ناظر می نویسد: نیروهای حزب‌الله لبنان همچنین از جنوب سوریه خارج شده‌اند.
طبق این گزارش، نیروهای شبه‌نظامی حزب‌االله به منطقه ای در حومه دمشق و در نزدیکی مرز لبنان منتقل شده‌اند.
این رخداد در حالی است که حزب‌الله لبنان و ایران از تعداد نیروهای شبه‌نظامی خود در «مناطق امن» کشور جنگ‌زده سوریه کاسته‌اند.
از آغاز درگیری داخلی در سوریه و گسترش دامنه آن در سال ۲۰۱۱، نیروهای حزب‌الله لبنان در حمایت از حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به مبارزه با مخالفان او پرداخته‌اند.
خبر مربوط به عقب‌نشینی نیروهای حزب‌الله ساعاتی پس از آن منتشر شد که برخی رسانه‌ها اعلام کردند جنگنده‌های اسرائیلی برخی از مواضع ایران و حزب‌الله را در لبنان هدف حمله قرار داده‌اند.
به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در حملات هوایی اسرائیل، شش غیرنظامی و ده شبه‌نظامی که دارای تابعیت‌های سوری و مجهول بودند کشته شدند.
ایران نیز از حامیان مالی و نظامی حکومت اسد است که بر اساس برآورد سازمان ملل، سالانه ۶ میلیادر دلار، معادل نصف یارانه‌های نقدی خود را در آن کشور هزینه میکند.
گفتنی است، جمهوری اسلامی علی رغم اینکه تعدادی از نظامیان رده‌بالای سپاه پاسداران و نیروهای تحت امرش در سوریه جان باخته‌اند؛ حضورش در سوریه را مستشاری توصیف میکند.

دکمه بازگشت به بالا