تازه‌های سیاسی

هشدار اتحادیه اروپا، بریتانیا، آلمان و فرانسه به ایران درباره افزایش ذخایر اورانیوم

اعتراضات به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران ادامه دارد. رئیس جمهوری فرانسه در این‌باره هشدار داده و از جمهوری اسلامی خواسته تا هر چه سریع‌تر از این تصمیم خود بازگردد. اتحادیه اروپا نیز واکنش منفی نشان داده و همین درخواست مکرون را تکرار کرد.
نخست وزیر اسرائیل نیز از اتحادیه اروپا خواسته تا تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را به‌اجرا گذارد.
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، سه‌شنبه ۱۱ تیر، یک روز پس از آن‌که ایران اعلام کرد بیش از حد مجاز در توافق هسته‌ای، ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داده است، در این‌باره به ایران هشدار داد.
مکرون در بیانیه‌ای گفت: با تعهدی که به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ داریم، از ایران می‌خواهیم ذخیره اورانیوم را هرچه سریع‌تر کاهش دهد و همچنین از تمام اقدامات دیگری که به نقض تعهدات هسته‌ای منجر شوند، پرهیز کند.
در این بیانیه افزوده شده که در روزهای آینده مکرون گام‌هایی برخواهد داشت تا اطمینان حاصل کند که ایران به تعهداتش پایبند است و همچنان از مزایای توافق هسته‌ای بهره‌مند می‌شود.
در همین حال، اتحادیه اروپا نیز نسبت به این اقدام ایران اظهار نگرانی کرده؛ مایا کوچیانچیک، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است: «ما از ایران می‌خواهیم که از این اقدام خود بازگردد و دست از اجرایی کردن تدابیر دیگری که توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند، بردارد.
کوچیانچیک تأکید کرد، تا زمانی که ایران به‌طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند باشد اتحادیه اروپا نیز به‌طور کامل به تعهدات خود عمل خواهد کرد.
از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از اتحادیه اروپا خواست تا به‌دلیل نقض توافق هسته‌ای، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را به اجرا بگذارد.
بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که در آینده نزدیک، اسرائیل از اسناد تازه‌ای رونمایی خواهد کرد که نشان می‌دهند حکومت ایران از ابتدا تا امروز دروغ گفته و از اندیشه ساخت بمب هسته‌ای، حتی لحظه‌ای منصرف نشده است.
بریتانیا نیز اعلام کرده اگر ایران برجام را نقض کند، ما هم از آن خارج می‌شویم.
یک منبع وابسته به وزارت امور خارجه آلمان هم به رویترز گفته: ما ایران را فرا می‌خوانیم تا برجام را تحلیل نبرد.

دکمه بازگشت به بالا