تازه‌های سیاسی

رییس جمهور آمریکا: ایران دارد با آتش بازی می کند

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در پی اعلام خبر افزایش اورانیوم غنی‌شده در ایران، بیش از سقف تعیین‌شده در «برجام»، می‌گوید: جمهوری اسلامی «با آتش، بازی می‌کند». کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا نیز به این تحولات واکنش نشان داده‌اند.
روز دوشنبه ۱۰ تیر ماه همزمان با اظهارات وزیر خارجه ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران از ۳۰۰ کیلوگرم، گذشته‌است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که «آیا پیامی برای ایران دارد» گفته، پیامی ندارد، اما ایران می‌داند دارد چه کار می‌کند و این کار «بازی با آتش است».
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که توافق اتمی دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما با ایران را توافقی «ناکارآمد» می‌داند، دولت خود را در سال گذشته از برجام خارج کرد. واشینگتن خواستار انجام مذاکرات تازه با جمهوری اسلامی بر سر برنامه اتمی و مسائل دیگر شده‌است.
روز گذشته، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت اگر سه کشور اروپایی در برجام، یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان به «تعهدات خود عمل کنند»، به این معنی که فروش نفت و داد و ستدهای مالی تهران برقرار بماند، «ایران نیز اقدامات خود را به عقب باز می‌گرداند».
کاخ سفید آمریکا می‌گوید این موضوع که در توافق اتمی به تهران اجازه داده شد تا به سطحی از غنی‌سازی ادامه بدهد «اشتباه بود».
به گفته کاخ سفید «حتی پیش از شکل‌گیری توافق اتمی هم شک چندانی وجود نداشت که ایران مفاد آن را زیر پا می‌گذارد».

دکمه بازگشت به بالا