تازه‌های سیاسی

نماینده ایران در سازمان ملل: وضعیت فعلی اینستکس بدون پول، مثل یک ماشین «بدون بنزین» است

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم تهران در سازمان ملل، سازوکار ویژه مالی اروپا (اینستکس) را ناکافی خواند و تصریح کرد: اینستکس در وضعیت فعلی، کافی نیست.
او اضافه کرد: «این سازوکار، بدون پول، همچون ماشین بسیار زیبای بدون بنزین است».
وی مدعی شد: ایران «قربانی بدعهدی‌ها»ست و افزود: «اروپا باید اقدام ملموسی برای حفظ برجام انجام دهد و صِرفِ اعلام حمایت جهانی از برجام، مشکل ایران حل نمی شود».
تخت روانچی خروج ایران از برجام را رد کرد و گفت: «ایران تنها تعهدات خود را بدون «ضرب‌الاجل و تهدید» کاهش خواهد داد».
وی در این‌باره توضیح داد: «ما طرحی برای خروج از برجام نداریم. ۱۰ روز دیگر برای گام اول فرصت داریم و ۶۰ روز پس از آن هم برای برداشتن گام دوم. این مساله با خروج ما از برجام متفاوت است».
سفیر و نماینده دائم تهران در سازمان ملل متحد همچنین خواستار اجرای بخش بانکی و دیگر بخشهای برجام شد و اظهار داشت: «ما بیش از این نمی‌توانیم صبر کنیم، کسی را تهدید نمی‌کنیم و برای کسی ضرب الاجل هم تعیین نمی‌کنیم».
به گفته‌ی ناظران، اظهارات این مقام حکومت ایران نشانگر درماندگی نظام تهران در موضوع برجام وپسابرجام است. به ویژه که کشورهای اروپایی حامی برجام، نسبت به خروج یا تخطی ایران از این توافق شدیدا هشدار داده اند. از سوی دیگر گفته می شود که اینستکس بر مبادلات دارویی و غذایی ایران با سایر کشورها تمرکز دارد و خواست نظام تهران در فروش نفت و دسترسی به منابع مالی حاصل از آن را تأمین نمی کند.

دکمه بازگشت به بالا