اقتصادی

اجلاس گروه ۲۰: آمریکا و چین با از سر گرفتن مذاکرات تجاری موافقت کردند

اجلاس گروه ۲۰ به میزبانی ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان در حال برگزاری‌ست. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین در حاشیه این اجلاس موافقت کردند مذاکرات تجاری را از سر بگیرند. ایالات متحده و چین در طی یک سال گذشته جنگ تجاری‌ای را آغاز کرده‌اند که تبعات مخربی بر اقتصاد جهان داشته است.
دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، مذاکراتش با شی جین‌پینگ، رییس جمهوری چین را «عالی» توصیف کرده است.
او پیشتر تهدید کرده بود بر ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات چین تعرفه اضافی وضع خواهد نمود.
با این حال بعد از جلسه‌ای که شنبه ۲۹ ژوئن/ هشتم تیر در اوزاکا برگزار شد، ترامپ تایید کرد که واشنگتن تعرفه‌های اضافی وضع نخواهد کرد و «فعلاً» مذاکرات با پکن را ادامه خواهد داد.
ترامپ چین را به دزدیدن مالکیت معنوی ابداعات و ابتکارات آمریکایی متهم کرده و گفته است که این کشور شرکت‌های ایالات متحده را وادار می‌کند برای کسب ‌و‌ کار فرا مرزی، رازهای تجاری خود را فاش کنند.
در حال حاضر نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار از صادرات چین به آمریکا مشمول تعرفه ۲۵ درصد شده است. دولت ایالات متحده همچنین غول مخابراتی چین، هوآوی را در لیست سیاه خود قرار داده است.
از سوی دیگر؛ پکن تهدید کرده است در صورت ادامه این روند، صادرات خود به آمریکا را به صفر می‌رساند.
مذاکرات دور قبل میان چین و ایالات متحده در ماه مه سال جاری به شکست انجامید و از این رو تنش‌ها و تهدیدها در ماه‌های اخیرِ منتهی به اجلاس گروه ۲۰ شدت گرفت.
حال ترامپ بعد از صحبت با شی در اجلاس گروه ۲۰ گفته که مذاکرات بار دیگر در مسیر خود قرار گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا