تازه‌های سیاسی

طرح لزوم اخذ مجوز از کنگره قبل از حمله به ایران در سنای آمریکا رای نیاورد

بیش از ۴۰ نماینده سنای آمریکا جمعه هفتم تیرماه با طرحی که حمله‌ نظامی احتمالی به ایران بدون مجوز کنگره را منع می‌کرد، رای منفی دادند و این طرح آرای لازم را کسب نکرد.
این طرح در چارچوب یک اصلاحیه به لایحه بودجه وزارت دفاع ، پنتاگون، توسط سناتور تیم کین و تاماودال به رای گذاشته شد. این اصلاحیه نیازمند حمایت ۶۰ نماینده از ۱۰۰ نماینده سنا بود.
نمایندگان دموکرات در کنگره گفته اند: با ارائه این طرح در تلاشند تا از جنگ ناخواسته با ایران جلوگیری کنند.
جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا اکثریت را در اختیار دارند و این طرح دموکرات از حمایت لازم از جانب جمهوریخواهان برخوردار نبود.
مساله حمله احتمالی آمریکا به ایران و اینکه آیا لازم است رئیس‌جمهوری این کشور برای دست زدن به چنین اقدامی از کنگره مجوز بگیرد به بحثی داغ میان دولت ترامپ با دموکرات‌های حاضر در کنگره تبدیل شده است.
نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، روز ۲۶ اردیبهشت گفته بود دولت ترامپ باید این نکته را مد نظر داشته باشد که مجوز کنگره را برای جنگ با ایران ندارد.
از سوی دیگر؛ دونالد ترامپ گفته است که برای حمله به ایران به تأیید کنگره نیاز ندارد.
مقامات آمریکایی و به‌ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بارها تاکید کرده‌اند که قصد حمله نظامی به ایران را ندارند ولی واشینگتن به هرگونه حمله ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش علیه منافع و نیروهای خود در منطقه پاسخ قاطع می‌دهد. هرچند برخی تحلیلگران با اشاره به اهداف استراتژیک تهران و واشنگتن در خاورمیانه بر این باورند که آمریکا- به گفته آنها- مرغ تخم‌طلای خود را نمی‌کُشد و بر همین اساس است که رهبر نظام تهران گفته است: «جنگی در کار نخواهد بود».

دکمه بازگشت به بالا