تازه‌های سیاسی

هم‌زمان با سفر مایک پمپئو به افغانستان، دو سرباز آمریکایی کشته شدند

یکی از موضوعات وزیر خارجه آمریکا در سفر از پیش اعلام نشده‌اش به افغانستان، مذاکرات آتی با طالبان در قطر بود. آمریکا امیدوار است تا سپتامبر آینده به قرارداد صلح با طالبان برسد. هم‌زمان اما دو سرباز آمریکایی کشته شدند.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته به شکل غیرمنتظره‌ای به کابل، پایتخت افغانستان، سفر کرد. او در این سفر اهداف بلندپروازانه‌ای را در راستای رفع مناقشه با گروه طالبان برای خود در نظر گرفته بود. اما امروز چهارشنبه پنجم تیرماه خبر کشته شدن دو سرباز آمریکایی بر این سفر سایه انداخت.
پمپئو در کابل گفته بود: امیدوارم تا پیش از اول سپتامبر به قرارداد صلح برسیم. در هر حال این هدفی است که برای خود در نظر گرفته‌ایم.
وزیر خارجه آمریکا در توییترش نوشت که در دیدار با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در کابل بحث‌های سازنده‌ای داشته است. موضوع گفت‌وگوها روند صلح با طالبان و ضرورت برگزاری انتخاباتی با رعایت موازین قانونی بوده است. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است روز ششم مهرماه آینده برگزار شود.
مایک پمپئو اعلام کرد، طرح آمریکا که در آن طالبان متعهد می‌شوند به تروریست‌ها در افغانستان پناه ندهند، تقریبا آماده است. به گفته او، آمریکا با توجه به چنین پیشرفتی گفت‌وگوها با طالبان در خصوص خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان را آغاز کرده است. پمپئو در عین حال تأکید کرد که هنوز مهلتی برای چنین اقدامی تعیین نشده است.
سفر وزیر خارجه آمریکا به افغانستان در حالی صورت می گیرد که به گزارش خبرگزاری آلمان، نیروهای “حمایت قاطع” ناتو از کشته شدن دو سرباز آمریکایی در روز چهارشنبه، یعنی همزمان با سفر آقای پمپئو به کابل خبر داده اند.

دکمه بازگشت به بالا