تازه‌های سیاسی

شورای امنیت با محکوم کردن حمله به نفکتش‌ها خواستار پایان تنش‌ها در دریای عمان شد

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان، خواستار کاهش تنش در منطقه شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بیانیه مطبوعاتی به پیشنهاد کویت، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، مطرح شد. در این بیانیه، شورای امنیت حمله به نفتکش‌ها را تهدیدی جدی برای عرضه انرژی و برقراری صلح و امنیت بین المللی دانسته است.
طبق این گزارش پس از نشست غیر علنی دو ساعته، اعضای شورای امنیت بر سر این بیانیه مطبوعاتی، توافق کردند.
امارات متحده عربی در ۱۲ اردیبهشت اعلام کرد ۴ کشتی تجاری در جوار سواحل شرقی آن کشور «هدف حمله خرابکارانه قرار گرفته اند.»
در ادامه حملات به نفتکش‌ها، همزمان با ملاقات شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با علی خامنه‌ای، رهبر نظام ایران در ۲۳ خرداد در تهران، دو نفتکش ژاپنی و نروژی در آب‌های دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. دولت‌های آمریکا، بریتانیا و عربستان سعودی، ایران را مسئول این حملات معرفی کرده‌اند.
در همین حال؛ آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشور حاضر در توافق هسته‌ای با ایران در بیانیه‌ای پس از نشست شورای امنیت، خواستار کاهش تنش در منطقه شده‌اند.
این سه کشور از افزایش تنش ها به‌ویژه پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران عمیقا ابراز نگرانی کرده‌اند.
آلمان، فرانسه و بریتانیا در بیانیه خود تصریح کرده‌اند: تحولاتی از این دست، خطر اشتباه محاسبه و درگیری را افزایش می‌دهند. ما خواهان تنش زدایی و گفت‌وگو و احترام کامل به قوانین بین المللی هستیم.

دکمه بازگشت به بالا