تازه‌های سیاسی

کاخ سفید از طرح ۵۰ میلیارد دلاری مربوط به «معامله قرن» رونمایی کرد

کاخ سفید طرحی ۵۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های فلسطین را رونمایی کرد که به نوشته خبرگزاری‌ها، بخشی از طرح صلح دولت ترامپ برای صلح رژیم صهیونیستی و فلسطینیان، موسوم به «معامله قرن»، است.
دونالد ترامپ گفته است: منازعه اسرائیلی- فلسطینی، دشوارترین مقوله جهانی‌ست و اگر راهکاری برای آن به دست آید، «معامله قرن» خواهد بود.
کاخ سفید با اشاره به اینکه «چندین نسل از فلسطینی‌ها تحت شرایط مشقت‌بار و زیان‌بار زندگی کرده‌اند، اما فصل بعدی زندگی آنان می‌تواند با آزادی و منزلت قرین شود»، گفته است که این طرح «بلندپروازانه‌ترین اقدام بین‌المللی برای فلسطینیان تا به امروز است».
اما از سوی دیگر؛ جناح‌های مختلف فلسطینی این طرح را رد کرده اند.
حنان عشراوی، از مقامات ارشد «سازمان آزادی‌بخش فلسطین»، این طرح را یکسری «وعده غیرعملی» خوانده و تصریح کرده است: تنها یک راه حل سیاسی می‌تواند به منازعه اسرائیل و فلسطین پایان دهد.
حنان عشراوی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، موضع دولت ترامپ در قبال منازعه اسرائیل و فلسطینیان را «کاملا غلط» دانست و گفت: «آنها می‌توانند به اشغالگری پایان ببخشند که این خود اولین پیش‌شرط رونق و آبادانی‌ست. تحت شرایط اشغال، رونق و آبادانی در کار نخواهد بود».
رونمایی از بخش اقتصادی معامله قرن، در شرایطی صورت می گیرد که منطقه تحت تأثیر تنش‌ها میان ایران و آمریکا قرار دارد.
هنوز روشن نیست که بخش سیاسی «معامله قرن» که بخش اساسی آن به شمار می رود، چه زمانی در عرصه عمومی منتشر خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا