ایران

نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس: جرم ۸۵ درصد زندانیان زن حمل مواد مخدر است

معصومه آقاپور علیشاهی، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس ایران، «حمل مواد مخدر» را جرم ۸۵ درصد زندانیان زن اعلام کرد.
به گفته این نماینده مجلس، «نداشتن درآمد»، دلیل اصلی حمل مواد مخدر توسط زنان است.
یک روز پس از این اظهارات؛ حسین مهری، رئیس پلیس فرودگاه‌های ایران شنبه یکم تیر از «انهدام دو باند قاچاق مواد مخدر متشکل از زنان» خبر داد.
به گفته ی این مقام پلیس؛ این باندها مواد مخدر را از ایران به قطر و از آنجا به مقصد کشورهای آسیای شرقی جابجا می‌کردند. به گفته مهری ۱۰ تن از اعضای این باندها دستگیر و زندانی شدند.
گفتنی‌ست جمعیت زندانیان زن در ایران، حدود هشت هزار تن برآورد می شود که بیش از ۷ هزار تن از آنان به جرم حمل مواد مخدر دستگیر و زندانی شده‌اند.
به گفته نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس، «زنان یا به اجبار مواد مخدر جابجا کرده‌اند یا به دلایلی توسط خانواده‌هایشان معتاد شده و چون منبع درآمدی نداشته‌اند، ناچار به حمل مواد مخدر شده‌اند».
آقاپور علیشاهی که همراه شمار دیگری از نمایندگان «از بند زنان یکی از زندان‌های کشور» بازدید کرده بود، اظهار داشت: «نبود آگاهی و نیاز مالی زنان را به مسیری هدایت می‌کند تا با دریافت کمترین مبلغ حاضر به جابجایی حجم زیادی از مواد مخدر شوند».
به گفته آقاپور علیشاهی این وضعیت زنان را به «طعمه‌های خوبی برای قاچاقچیان مواد مخدر» تبدیل می‌کند و آنها به دلیل دستمزد پاپین‌تر زنان نسبت به مردان « از ظرفیت زنان برای حمل مواد مخدر استفاده می‌کنند».
اصغر جهانگیری، رئیس سازمان زندان‌های ایران سال گذشته شمار زندانیان در ایران را ۲۴۰ هزار تن اعلام کرده و گفته بود که سه درصد زندانیان، زن هستند. فعالان مدنی و منتقدان سیاسی همواره با اشاره به آمار بالای زندانیان در ایران، از سوءعملکرد حاکمیت در عرصه های اجتماعی و اقتصادی انتقاد کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا