تازه‌های سیاسی

بیانیه وزارت خارجه بریتانیا درباره سفر یکی از مقامات این کشور به تهران

یک روز پس از انتشار خبر قصد رئیس جمهور آمریکا برای حمله به خاک ایران، خبرگزاری رویترز از سفر قریب‌الوقوع یک مقام بلندپایه وزارت خارجه بریتانیا به تهران خبر داد.
به گزارش رویترز به نقل از وزارت خارجه بریتانیا، اندرو موریسن، معاون این وزارتخانه در امور خاورمیانه، روز یک‌شنبه در تهران خواهد بود.
در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا در این باره آمده است: «در این دوره از تنش‌های منطقه‌ای فزاینده و در این برهه حیاتی برای آینده توافق اتمی،‌ این دیدار، فرصتی‌است برای گفت‌وگوی باز و صریح و سازنده با دولت ایران.»
اندرو موریسن همچنین قرار است نگرانی وزارت خارجه بریتانیا از «رفتار ایران در منطقه و تهدیدش به توقف اجرای توافق اتمی» را ابراز کند.
بریتانیا در کنار فرانسه و آلمان، به عنوان اعضای اروپایی برجام، پیشتر به ایران هشدار داده‌اند که در صورت نقض این توافق توسط ایران نقش این سه کشور اروپایی خاتمه پیدا خواهد کرد.
به دنبال خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال گذشته و بازگشت تمامی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، سه کشور اروپایی حاضر در این توافق اتمی در موقعیت دشواری قرار گرفتند.
بر دشواری این موقعیت زمانی افزوده شد که درست یک سال پس از ایالات متحده، تهران به طور محدود تعهدات برجامی خود را معلق کرد، آن هم با این توجیه که طرف‌های اروپایی نتوانسته‌اند به وعده‌های خود درباره تسهیل تحریم‌ها جامه عمل بپوشانند.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز جمعه در اصفهان اعلام کرد که مرحله دوم از روند کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام روز ۱۶ تیرماه آغاز خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا