تازه‌های سیاسی

ترامپ، فرمان حمله به ایران را ده دقیقه قبل از آغاز متوقف کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته است: در واکنش به سرنگون شدن پهپاد آمریکایی، دستور حمله به سه موضع مختلف در ایران را صادر کرد، اما وقتی شنید که در این حملات ۱۵۰ نفر کشته می‌شوند، این حمله را متوقف کرد.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده که دونالد ترامپ در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی، ابتدا دستور «حمله محدود» به ایران را صادر کرده اما در مراحل اولیه عملیات، دستور توقف آن را داده است.
نیویورک تایمز همچنین نوشته بود که این حملات محدود قرار بود بامداد جمعه انجام شود.
روز پنج‌شنبه ساعاتی پس از انتشار خبر سرنگونی یک پهپاد آمریکا با موشک سپاه پاسداران، دونالد ترامپ ابتدا در پیامی توئیتری نوشت که «ایران اشتباه خیلی بزرگی کرد».
در آمریکا؛ واکنش رسانه‌ها به دستور توقف حمله به ایران از سوی ترامپ، متفاوت بوده است.
شبکه خبری سی‌ان‌ان که از منتقدان اصلی دولت دونالد ترامپ است، گزارش داده که تصمیم درباره لغو حمله هوایی به ایران عصر پنجشنبه به وقت شرق امریکا اتخاذ شده است و در حالی که کسانی چون مایک پنس، معاون رئیس جمهوری، جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پومپئو، وزیر خارجه با انجام چنین حمله‌‎ای موافق بوده‌اند، دونالد ترامپ «پس از تعمق درباره میزان تلفات انسانی این حمله، دستور لغو آن را داده است.»
سی‌ان‌ان همچنین گزارش داده که در زمان اخذ تصمیم نهایی همه مشاوران و فرماندهان در “اتاق بحران” کاخ‌سفید حضور فیزیکی نداشته‌اند و برخی از ژنرال‌ها در پنتاگون، ساختمان وزارت دفاع، مستقر بودند.
بسیاری از رسانه‌ها همچون فاکس‌نیوز که از حامیان دونالد ترامپ و تریبون اصلی محافظه‌کاران و حزب جمهوری‌خواه است از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو حمله به ایران تحت عنوان “نرمش قهرمانانه” یاد کردند.
دانیل هافمن، از افسران ارشد سابق سیا که به عنوان تحلیل‌گر در فاکس‌نیوز حضور می‌یابد، گفته است: از نظر او لغو حمله هوایی آن هم در آخرین لحظات می‌تواند به این علت بوده باشد که “کاخ سفید می‌خواهد آخرین فرصت برای بازگشت به میز مذاکره را به ایران بدهد.

دکمه بازگشت به بالا