تازه‌های سیاسی

سفر رهبر چین به کره شمالی برای دیدار با کیم جونگ اون

خبرگزاری‌های چین روز پنجشنبه از سفر شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، به کره شمالی برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر این کشور، خبر دادند.
دو رهبر که قبلا چهار بار در چین دیدار کرده اند، درباره گفت‌وگوهای متوقف‌شده‌ی مربوط به برنامه اتمی کره شمالی و همچنین مسائل اقتصادی بحث میکنند.
کره شمالی به حفظ دوستی چین به عنوان شریک اصلی تجاری پیونگ یانگ اهمیت می دهد.
دیدار رییس جمهور چین با رهبر کره شمالی، یک هفته قبل از اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن انجام می شود، جایی که قرار است رهبران کره و آمریکا با هم دیدار کنند.
دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در ماه فوریه برای دومین بار در هانوی دیدار کردند اما در مورد خلع سلاح اتمی کره شمالی به توافقی نرسیدند.
دولتهای چین و کره شمالی به عنوان دو نظام کمونیستی، متحدانی دیرینه به حساب می آیند. اما روابط آنها در یک دهه گذشته به دلیل بلندپروازی های اتمی پیونگ یانگ که با انتقاد پکن روبرو شده تا حدودی متشنج بوده است.
روزنامه رسمی چین (چاینا دیلی) نوشته است که این دیدار به دو رهبر اجازه خواهد داد “بر سر بعضی همکاری های ملموس توافق کنند.”
روزنامه رودانگ سینمون کره شمالی هم در اقدامی نادر در سرمقاله ای که در صفحه اول چاپ شد، نوشته است: “چین از خط مشی کره شمالی برای حل مساله در شبه جزیره کره به صورت سیاسی حمایت می کند.”

دکمه بازگشت به بالا