ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می گوید: تا ده روز دیگر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که ایران تا ده روز دیگر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده که پیش‌تر تعیین شده بود، عبور خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای بهروز کمالوندی، در جریان بازدید نمایندگان رسانه‌ها از مجتمع آب سنگین اراک گفت: «از امروز شمارش معکوس برای عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده آغاز می‌شود و تا ۱۰ روز دیگر یعنی ۶ تیرماه از این سقف عبور می‌کنیم.»
خبر افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران در حالی اعلام می‌شود که مطابق برجام، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.
با این همه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اعلام کرده بود که این اقدام، خروج از برجام نیست و ایران تنها تعهدات خود را کاهش می‌دهد.
مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند طرف‌های اروپایی برای بهره‌گیری مناسب ایران از توافق هسته‌ای کوشش لازم را به عمل نیاورده‌اند و در ارتباط با این موضوع ضرب‌الاجلی نیز به اروپایی‌ها داده‌اند.
بهروز کمالوندی نیز روز دوشنبه تأکید کرد: «ما بیش از این یک سال هم به اروپا وقت دادیم و صبر استراتژیک کردیم. اگر در این مدت اتفاقی نیفتد، پیام این است که یا اروپا نمی‌خواهد یا توان ندارد که به تعهدات خود عمل کند.»
ایران پیش از این به اروپا ۶۰ روز فرصت داده تا در مورد داد و ستد و بازگانی با ایران اقدام کند، یا تهران دست به اقداماتی خواهد زد.
پیش از این، تهران روز ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که ضمن حفظ درصد غنی‌سازی بر اساس برجام، میزان تولید اورانیوم با غنای پایین را به چهار برابر افزایش داده است.

دکمه بازگشت به بالا