تازه‌های سیاسی

گفت‌وگوی تلفنی پومپئو با مقام‌های کشورهای جهان در مورد حمله به نفتکش‌ها

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که مشغول انجام مکالمات تلفنی با رهبران و مقام‌های کشورهای آسیا و اروپا است، تا بر «نقش ایران» در حملات به نفتکش‌ها و لزوم اتحاد در برابر آن تاکید کند.
مایک پومپئو در مصاحبه‌های که روز یک‌شنبه با شبکه فاکس و سی‌بی‌اس داشت، گفته، آمریکا «مجموعه‌ای از کشورها را که منافع حیاتی در باز بودن آن آبراه دارند را گرد می‌آورد تا به ما کمک کنند».
وزیر خارجه آمریکا همچنین می‌گوید روز شنبه چند تماس تلفنی با مقام‌های کشورهای مختلف گرفته و روز یک‌شنبه نیز به تماس‌ها و گفت‌وگوهایش ادامه می‌دهد زیرا «جهان باید متحد شود».
وزیر خارجه ایالات متحده در این گفتگوها احتمال اعزام نیروی نظامی بیشتر به منطقه برای تضمین رفت‌وآمد امن شناورها را رد نکرده‌است.
پومپئو، روز ۲۶ خرداد ماه گفته بود گرچه «تردیدی وجود ندارد» که جمهوری اسلامی مسئول حمله به دو کشتی نفتکش در دریای عمان است، ولی ایالات متحده قصد ندارد تا با ایران وارد جنگ شود.
آمریکا اخیرا اقدام به اعزام یک ناوگروه و چند بمب‌افکن راهبردی به غرب آسیا کرده تا با «تهدیدهای تازه» ایران مقابله کند.
مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله وزیر خارجه آن، برخی از سیاست‌مداران آمریکا و متحدان آن‌ها مانند نخست‌وزیر اسرائیل و ولیعهد عربستان را متهم به «زمینه‌چینی» برای ورود به درگیری نظامی با ایران کرده‌اند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تاکید کرده قصد ندارد آغازگر جنگی با ایران باشد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز می‌گوید «جنگی نخواهد شد».
اما روند فزاینده تنش‌ها در منطقه، بر گمانه‌زنی‌ها بر احتمال درگیری نظامی دامن زده.

دکمه بازگشت به بالا