ایران

نماینده مجلس: دولت در دورزدن تحریم‌ها از کولبران استفاده کند

برخی از نمایندگان مجلس گفته اند که با انسداد مرزها در کردستان، معیشت میلیون‌ها نفر در معرض خطر قرار گرفته و شهرهای مرزی را با بیکاری مواجه کرده است. دو نماینده کرد مجلس هم گفته اند، کولبران می‌توانند در دور زدن تحریم‌ها کمک کنند.
برخی از نمایندگان مجلس به انسداد مرزهای کردستان که کولبران از آن طریق کالا وارد کشور می‌کنند اعتراض کردند. طبق گفته آنان دولت وعده داده که اوایل خرداد ماه مرزها باز شوند و رفت و آمد کولبران تسهیل شود، اما این کار انجام نشده‌ است.
این نمایندگان انتقاد کردند که جایگزینی شغلی برای کولبری بوجود نیامده و فقط با انسداد مرزها کولبری را تعطیل کردند.
نمایندگان کردستان در مجلس گفته‌اند که در شرایطی که ایران به شدت زیر فشارتحریم‌ها قرار گرفته کولبران می‌‌توانند کالاهای اساسی وارد کشور کنند و با دورزدن تحریم ها به اقتصاد کمک کنند.
رسول خضری نماینده پیرانشهر و سردشت و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس روز یکشنبه ۲۶ خرداد به خبرگزاری ایلنا گفت انسداد مرزها سبب بدتر شدن معیشیت کولبران شده است. او تاکید کرد: «بارها و بارها به عنوان نماینده، مشکلات را تذکر دادیم، ولی متاسفانه انگار نه انگار. من نمی‌دانم تعمدی نمی‌شنوند یا میل ندارند گوش بدهند؛ آن هم در شرایطی که وضعیت کنونی خیلی بغرنج است.»
این نماینده مجلس ضمن انتقاد از برنامه دولت روحانی گفت: «آقای رئیس‌جمهور باید به این نتیجه برسد که این راهکاری که در پیش گرفته است، جز نابودی مرزنشینان کشور به جایی نخواهد رسید.»
به گفته خضری حدود شش تا هفت میلیون نفر در ارتباط با کولبری امرار معاش می‌کنند.
طرح کمک کولبران برای دور زدن تحریم‌ها در حالی مطرح می شود، که براساس گزارش‌ها، روزانه کولبران و کاسبکاران کرد بدون اخطار قبلی هدف شکیک مستقمیم نیروهای مرزبانی قرار گرفته و جان خود را از دست می دهند.

دکمه بازگشت به بالا