تازه‌های سیاسی

سرپرست وزارت آمریکا: آمریکا بر تشکیل اجماع جهانی درباره حمله به نفتکش‌ها متمرکز شده است

سرپرست وزارت آمریکا می گوید: که پس از حملات اخیر به نفتکش‌ها که ایالات متحده مسبب آن را ایران می داند، آمریکا روی تشکیل یک «اجماع جهانی» در این باره متمرکز شده است.
آقای پاتریک شاناهان روز جمعه گفته: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در پی ایجاد یک اجماع بین المللی است که جمهوری اسلامی در حملات به نفتکش‎ها نقش داشته‌است.
شاناهان به خبرنگاران گفته: که با جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفتوگو کرده است.
سرپرست وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به این سئوال که آیا نیروهای نظامی به خاورمیانه اعزام خواهند شد، گفت: همانطور که می دانید ما همیشه برنامه ریزی‌های احتمالی را انجام می دهیم.
شاناهان با بیان اینکه «پانزده درصد نفت جهان از تنگه هرمز عبور می کند»، گفت: «بدیهی است که برای شرایط بدتر آماده باشیم و به همین جهت باید اجماع و حمایت بین المللی در چنین موقعیتی ایجاد کنیم.»
ساعاتی پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز گفته بود که «تنگه هرمز برای مدت طولانی بسته نخواهد ماند.»
همچنین رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه ۲۴ خرداد در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» گفت: «تنگه هرمز، این مسیر مهم کشتیرانی تجاری در پی حمله به دو نفتکش بسته نخواهد شد و اگر بسته شود هم مدت طولانی بسته نمی‌ماند.»
دونالد ترامپ با اشاره به ویدئوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام)، ایران را مسئول حمله به نفتکش‌ها خواند.
در ویدئویی که سنتکام به طور رسمی منتشر کرد یک قایق سپاه پاسداران با شماری زیادی از نیروهای سپاه دیده می‌شود که تلاش می‌کنند یک مین منفجر نشده را از بدنه نفتکش کوکوکا کاریجس جدا کنند.
سنتکام همچنین گفته که هرچند ایالات متحده مایل نیست که وارد یک درگیری تازه در خاورمیانه شود؛ اما از منافع خودش دفاع خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا