اقتصادی

نظرسنجی گالوپ: دید ایرانی‌ها از اقتصاد و چشم‌انداز آن هر روز منفی‌تر می‌شود

گالوپ، از معتبرترین موسسات نظرسنجی جهان، در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد بر اساس آمار و نتایج یک نظرسنجی از بدتر شدن وضع اقتصادی ایران خبر داد.

بر اساس نظرسنجی که گالوپ از ایرانیان در سال گذشته انجام داده و نتایج آن روز سه‌شنبه، ۲۱ خرداد، در سایت رسمی آن منتشر شد، اکثر مردم گفته‌اند: اقتصاد کشور رو به وخامت دارد و تقریبا همه آنها بر این عقیده بوده‌اند که اکنون زمان مناسبی برای پیدا کردن شغل نیست.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد اطمینان ایرانیان به اقتصاد داخلی و حفظ ارزش پول ملی با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت پارسال و اعمال تحریم‌های اقتصادی فروریخته است.

در حالی که اواخر تابستان سال گذشته ارزش پول ملی در حال سقوط بود، همان زمان ۵۷ درصد مردم بر این عقیده بودند که اقتصاد کشور بدتر می‌شود.

این گزارش می‌گوید: از آن زمان تاکنون وضعیت اقتصادی همواره بدتر شده است و هفته گذشته نیز بانک جهانی پیش‌بینی خود از میزان رشد اقتصادی ایران را کاهش داد.

بانک جهانی در نیمه پارسال رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ را مثبت ۴.۱ درصد پیش‌بینی کرده بود، اما در ژانویه سال جاری به منفی ۳.۶ درصد تغییر داد و هم اکنون این رقم را منفی ۴.۵ درصد پیش‌بینی کرده است.

تنها ۱۶ درصد کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند کار تمام‌وقت دارند.

در میان جوانان ایرانی ۱۵ تا ۲۹ ساله، تنها ۱۷ درصد تمام‌وقت کار می‌کنند.

گالوپ می‌نویسد: در چنین شرایطی، بسیاری از ایرانی‌ها بر این عقیده‌اند که سطح معیشت رو به بدتر شدن دارد و امید کمتری به آینده دارند.

۳۴ درصد درصد مشارکت‌کننده‌ها در نظرسنجی گفته‌اند: سطح معیشتی آنها به حدی پایین است که با «مشقت» زندگی می‌کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا