تازه‌های سیاسی

وزیر امورخارجه آلمان: اجرای اینستکس ساده نیست

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان درحالیکه امروز ۲۰ خرداد در تهران بسر می برد، در مصاحبه مشترک مطبوعاتی با همتای ایرانی‌اش گفت: زمینه لازم برای اجرای اینستکس آماده شده و این سامانه به زودی عملیاتی می شود.

آقای ماس در توضیح دلیل تاخیر در راه‌اندازی اینستکس گفت: این ابزار در نوع خود جدید است و اجرایی شدن آن ساده نیست، اما همه الزامات حقوقی هم‌اکنون فراهم شده و بنابراین فکر می‌کنم ما در آینده نزدیک بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم.

اینستکس طرح سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا  برای  تسهیل تجارت با ایران بعد از تحریم های آمریکاست.

در همین نشست مشترک مطبوعاتی، محمد جواد ظریف نیز به خبرنگاران گفت او مذاکرات بسیار جدی، صریح و نسبتا طولانی با همتای آلمانی‌اش داشته و در عین حال افزود: هدف مشترک ایران و آلمان و اتحادیه اروپا حفظ برجام و جلوگیری از تنش و درگیری در منطقه و برخورداری مردم ایران از مزایای برجام است.

وزیر امور خارجه آلمان قرار است در سفر به تهران علاوه بر مذاکره با همتای ایرانی‌اش با حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران نیز گفتگو کند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی پیرامون این سفر نوشت که استقبال از هایکو ماس در ایران در جوی از شک و تردید فزاینده صورت گرفته است.

همزمان با سفر هایکو ماس به ایران، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه، روز دوشنبه، درباره این سفر گفت: آنچه اروپایی‌ها باید انجام بدهند و انجام دادند، ما را تاکنون راضی نکرده است.

این مقام وزارت امورخارجه ایران با تاکید بر این که ایران امیدی به اینستکس نبسته‌، گفت: اگر قرار بود اینستکس چاره‌ساز باشد، خواسته‌های ما را تامین می‌کرد که تاکنون نکرده است، مگر اینکه آقای ماس که هم‌اکنون در تهران هستند، در رایزنی‌هایشان در تهران مذاکرات خاصی داشته باشند.

 

دکمه بازگشت به بالا