تازه‌های سیاسی

اظهارات نماینده رشت در مجلس پیرامون نگرانی مسؤولان از برگزاری رفراندوم

نماینده رشت در مجلس پیشنهاد رئیس‌جمهوری ایران برای برگزاری رفراندوم را به منظور دریافتن نظر مردم درباره «مسائل هسته‌ای و غیرهسته‌ای» مفید دانست.

غلامعلی جعفرزاده در این باره اظهار داشت: عدم مراجعه به آرای مردم «به این دلیل است که از چیزهای دیگر می‌ترسیم، شاید فکر می‌کنند که آراء مردم می‌تواند چیز دیگری باشد که به صلاح نیست.»

این نماینده مجلس تصریح کرد که نمایندگان، نظر مردم را درباره «مسائل هسته‌ای، غیر هسته‌ای، ارتباط با آمریکا یا جنگ با این کشور» نمی‌دانند.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، مسئولان بعد از گرفتن نمایندگی تا آخر فکر می‌کنند هر چه می‌گویند «عین نمایندگی است».

وی پیشنهاد کرده است از همه ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده گردد و در مواردی مثل برجام یا «آتش زدن آن» نظر مردم پرسیده شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران از زمستان ۹۶ ایده برگزاری همه‌پرسی را برای آرام کردنِ بحران‌های سیاسی کشور مطرح کرده؛ اما این ایده هیچگاه عملی نشده است. آخرین بار روحانی حدود دو هفته پیش در جمع خبرنگاران استفاده از اصل ۵۹ قانون اساسی در رابطه با همه‌پرسی را برای مقابله با «شرایط بسیار سخت» کشور پیشنهاد داد. او مشخص نکرد که این شرایط سخت دقیقاً چیست و چه سوالی باید از مردم پرسیده شود.

دکمه بازگشت به بالا