اقتصادی

خطر بیکاری در کمین شش هزار کارگر استان قزوین

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)،‌ مسعود بابایی معاون اداره کار قزوین در میزگردی درباره مشکلات کارگران و واحدهای تولیدی استان قزوین اظهار داشت: تعداد واحدهای «مشکل‌دار» این استان در سال جاری به ۵۸ واحد رسیده است.

بنا بر این گزارش؛ وضعیت این واحدها کار و زندگی پنج هزار و ۶۹۵ کارگر شاغل را تحت تاثیر قرار داده است. این کارگران که ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند خطر بیکاری آنها را تهدید می کند.

در این گزارش تصریح شده که به بدلیل بحران اقتصادی و کاهش شدید ارزش پول ملی، بسیاری از کارخانه‌ها با مشکل تولید مواجه شده و کارفرمایان در اولین اقدام خود، کارگران را اخراج می‌کنند.

گفتنی‌ست: سال گذشته نیز بحران تولید در قزوین به تعطیلی و نیمه‌تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و موج بیکاری گسترده کارگران انجامید.

مسعود بابایی، معاون اداره کار قزوین همچنین گفته است: سال گذشته تعداد واحدهای تولیدی «مشکل‌دار» این استان ۶۷ واحد بوده اما تعداد کارگران آن‌ها کم‌تر بوده است.

بنا بر اظهار عیدعلی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر، نزدیک به پنج هزار کارگر موسسات تولیدی استان قزوین در شش ماهه نخست سال ۹۷ بیکار شدند.

دبیر اجرایی خانه کارگر، وضعیت واحدهای تولیدی استان قزوین را چنین توصیف کرده بود: «۶۰ تا ۷۰ درصد واحدهای تولیدی این استان در کُما هستند و ۳۰ درصد باقیمانده هم فقط چراغ‌شان روشن است … و مردم حقوق‌بگیر فوج فوج بیکار می‌شوند».

گفتنی‌ست: استان قزوین وضعیت منحصربه‌فردی در بحران اقتصادیِ فراگیر در ایران ندارد. نگاهی به تازه‌ترین برآورد شاخص فلاکت که از حاصل جمع نرخ بیکاری و نرخ تورم برای سال ۱۳۹۷ منتشر شده، نشان می‌دهد که شاخص فلاکت در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان، لرستان و سیستان و بلوچستان بیشتر از ۴۵ درصد است. در پنج استان دیگر، تهران، خوزستان، کهیگیلویه و بویراحمد، ایلام و آذربایجان غربی نیز این شاخص میان ۳۵ تا ۴۰ قرار دارد.

دکمه بازگشت به بالا