اهل سنت

ممانعت از سفر حاکم شرع مردمی کردستان به استان سیستان و بلوچستان

کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان؛ توسط اداره اطلاعات این استان از شرکت در مراسم فارغ‌التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان منع شده است.

دفتر محکمه شرعی کردستان با انتشار بیانیه‌ای؛ این خبر را تأیید کرده است.

این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار شبکه جهانی کلمه قرار گرفته، «اِعمال محدودیت‌ها علیه رهبران و بزرگان اهل سنت» را خلاف شرع و قانون دانسته است.

در همین رابطه یک منبع مطلع به شبکه جهانی کلمه گفته است: اداره اطلاعات با احضار کاک حسن امینی؛ حاکم شرع مردمی کردستان و از چهره‌های سیاسی و مذهبی اهل سنت ایران، به وی اعلام کرده در مراسم ختم صحیح بخاری در زاهدان؛ موسوم به همایش فارغ‌التحصیلی طلاب اهل سنت دارالعلوم مکی در مرکز استان سیستان و بلوچستان شرکت نکند.

در بیانیه دفتر محکمه شرعی کردستان آمده است: «طبق مقرراتِ دین مبینِ اسلام، و همچنین حسبِ اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصل دوازده، اِعمال این محدویتها علیه رهبران و بزرگان اهل سنت، خلاف شرع و قانون است».

این بیانیه می‌افزاید: «در شرایط بحرانی و بسیار حاد داخل کشور، و با وجود تهدیدات و اِعمال فشارهای شدید و تحریم‌های خارجی و در نتیجه؛ “لزوم ایجاد وحدت و یکپارچگی داخلی” این اقداماتِ خلافِ عقل و عرف و دین و قانون، جز ایجاد بدبینی و نومیدی هر چه بیشتر در میان مردم نسبت به حاکمیت، فایده‌ی دیگری ندارد».

دکمه بازگشت به بالا