اهل سنت

مولانا عبدالحمید نسبت به «عواقب خطرناک» نگاه‌های قومی، مذهبی و جناحی هشدار داد

مولانا عبدالحمید اسماعیل‌زهی در دیدار دانشجویان اهل‌سنت دانشگاه‌های سراسر کشور با علما و اندیشمندان، که به میزبانی دارالعلوم زاهدان در مسجد مکی برگزار شد، نگاه‌های قومی، مذهبی، حزبی و جناحی را مغایر با «نگاه ملی» خواند و تأکید کرد که چنین نگاه‌هایی، دیر یا زود با بن‌بست مواجه می‌شوند.

این چهره‌ی برجسته‌ی اهل سنت ایران، ضمن هشدار نسبت به «عواقب خطرناک» نگاه‌های قومی، مذهبی و جناحی، بر لزوم «نگاه یکسان» تأکید کرد و افزود: «ما باید به منافع تمام انسان‌ها بیندیشیم، و نگاه‌مان باید نگاه انسانی و ملی باشد.

مولانا عبدالحمید در ادامه تصریح کرد: لفظ «شیعه» و «سنی» و سؤال از «مذهب» باید از فرم‌های استخدامی حذف شود. به‌جای سؤال از «مذهب» باید به علم، تخصص، توانایی، شایستگی، تجربه و وجدان افراد توجه شود.

امام جمعه اهل سنت زهدان همچنین با ابراز تأسف از اینکه «بسیاری از افراد توانمند به‌خاطر نگاه‌های مذهبی از خدمت به جامعه بازمانده‌اند»، یادآور شد که «تأمین آزادی‌های قانونی، ضامن امنیت و آرامش جامعه است».

مولانا عبدالحمید در این دیدار، «آزادی» را از حقوق و نیازهای اولیۀ بشر دانست و افزود: «افراد باید از آزادی بیان، قلم و اندیشه برخوردار باشند».

رییس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی سیستان و بلوچستان با نکوهش «درگیری و خشونت»، تأکید کرد که «حقوق‌مان را بدون درگیری و خشونت مطالبه کنیم».

این چهره برجسته اهل سنت ایران همچنین یادآور شد که «ایران متعلق به تمام ایرانیان است و هیچ‌کسی از ما ایرانی‌تر نیست». مولانا عبدالحمید در این رابطه اظهار داشت: «تهران، اصفهان، مشهد، قم، زاهدان و تمام شهرهای کشور متعلق به تمام ایرانیان است و همۀ ایرانی‌ها باید از حقوق برابری برخوردار باشند.»

 

دکمه بازگشت به بالا