اقتصادی

مرکز پژوهش‌های مجلس: سال آینده هیچ پولی به صندوق توسعه ملی واریز نخواهد شد

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران پیش‌بینی کرد که به دلیل کاهش فروش نفت و برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی، از جمله، برای مصارف نظامی، سال آینده هیچ پولی وارد این صندوق نخواهد شد.

این مرکز در گزارش خود هشدار داده، که این صندوق، به دلیل برداشت‌های دولت در سال‌های اخیر در حال از بین رفتن است.

طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی و قانون برنامه ششم توسعه، سال آینده باید، حداقل ۳۴ درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود.

با این حال، دولت در لایحه بودجه سال آینده، سهم این صندوق از درآمدهای نفتی را ۲۰ درصد در نظر گرفته است.

دولت در بند دیگری از لایحه همچنین پیشنهاد کرده که تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت شود. از این رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های نظامی برداشت خواهد شد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره واریز نشدن هیچ پولی در صندوق توسعه ملی در سال آینده در حالی‌ست که محمود نگهبان سلامی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸، پیشتر خبر داده بود که آیت‌الله خامنه‌ای، با برداشت یک‌ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای «تقویت بنیه دفاعی ایران» موافقت کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای پارسال نیز دستور برداشت چهار میلیارد دلار از این صندوق را داده بود که ۲.۵ میلیارد دلار آن به مقاصد نظامی اختصاص یافت.

تامین بودجه‌ نظامی از محل صندوق توسعه ملی در حالی‌ست که در اساسنامه آن قید شده که این صندوق «با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصـادی و نیز حفـظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشكیل می‌شود».

دکمه بازگشت به بالا