اخباراهل سنت

اظهارات حاکم شرع مردمی کردستان درباره شهروندان بازداشت‌شده کُرد

کاک حسن امینی، رئیس شورای مکتب قرآن کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار کُردپا در سنندج، در مورد شهروندان بازداشت‌شده کُرد اعلام کرد: این شهروندان، به دلیل عقاید مذهبی بازداشت شده‌اند و از اعضای مکتب قرآن کردستان هم نیستند.
این چهره برجسته اهل سنت ایران، اظهار داشت: «آمار دقیقی در رابطه با بازداشت فعالان مذهبی در دسترس نیست و این فعالان، توسط ادارات اطلاعات در کردستان بازداشت شده‌اند».
وی با اشاره به فشار نهادهای اطلاعاتی بر مکتب قرآن کردستان اظهار داشت: «مکتب قرآن کردستان همیشه تحت فشار نهادهای اطلاعاتی بوده و خودم نیز به مدت ١٠ سال است که ممنوع‌الخروج هستم و دو پرونده مفتوح در دادگاه دارم».
رئیس شورای مکتب قرآن کردستان، «مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور» را به دخالت در امور مذهبی اهل‌سنت در کردستان متهم کرد و افزود: «پیشتر امامان جماعت و جمعه در کردستان توسط مردم تعیین می‌شدند، اما هم‌اکنون مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور آنان را تعیین می‌کند و هیچ روحانی‌ای بدون اجازه این مرکز حق فعالیت ندارد».
کاک حسن امینی همچنین نسبت به افزایش احضار و بازجویی فعالان مذهبی اهل سنت کردستان توسط نهادهای امنیتی و ادارات اطلاعات این استان انتقاد کرد.
گفتنی‌ست: روز سه‌شنبه هشتم آبان‌ماه، “دکتر هیوا حفیدی” اهل مهاباد و استاد سابق دانشگاه قزوین توسط نیروهای وابسته به اداره اطلاعات مهاباد بازداشت شد.
دکتر هیوا حفیدی دارای مدرک دکترای ادبیات عرب و استاد دانشگاه قزوین، در سال ٩٢ با فشار نهادهای اطلاعاتی از کار اخراج و از هر نوع فعالیت فرهنگی و تدریس به صورت رسمی ممنوع شده‌ است.
همچنین طی مدت اخیر، ٣٠ شهروند کُرد در شهرهای مهاباد، بوکان و سقز توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا