اخباراسلامیاهل سنتایران

در ام القری ادعایی ، مسلمانان اهل سنت براى نماز خواندن به صف می ایستند

دركشورى كه ادعاى ام القرى بودن جهان اسلام دارد، مسلمانان اهل سنت پایتخت آن، اجازه ساخت مسجد برای خود ندارند و همچنین برای خواندن نمازهای خود در نماز خانه ها ومنازل مسکونی  مجبور هستند که به صف بایستند؛ این دیدگاه فعالان اهل سنت ومنتقدان نظام تهران است.

به گزارش ، تارنمای شبکه جهانی کلمه ، اخیرا ویدیوهایی منتشر شده که مشکلات اهل سنت پایتخت کشور را از نمایی دیگر به تصویر می کشاند ؛ به طوریکه بازتاب زیادی در رسانه های جهانی از جمله رسانه های عربی هم داشته است .

در همین ارتباط ،ویدیوی دیگری از مشکلات اهل سنت تهران به دست گزارشگر کلمه رسیده که نشان می دهد، نمازگزاران برای خواندن نماز جمعه مجبور هستند در خیابان نماز بخوانند . همچنین گروه های زیادی مجبور هستند برای خواندن نماز در نمازخانه به صف بایستند .

play-rounded-fill

پیشتر نیز ویدیویی از مراسم نمازعید سعید فطر اهل سنت(۲۵ خرداد/۹۷ ) در محله های تهران منتشر شد که به علت نبود مکان کافی ، شهروندان  در صف های طولانی ایستاده بودند تا اینکه بتوانند در نمازخانه ، نماز عید سعید فطر را برگزار کنند .

 

play-rounded-fill

اين موضوع با انتقاد زياد فعالان مدنى مواجه شد.

پس از آن بود که حجت نظری، عضو شورای شهر تهران نسبت  به نبود يك مسجد براى اهل سنت پایتخت اعتراض کرد.

آقای نظری، در هفتادومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه  حدود یک میلیون نفر از مسلمانان اهل سنت در تهران زندگی می‌کنند، اظهار  کرد که اهل سنت باید مسجد ویژه خود داشته باشند .

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهروندان اهل سنت  نباید برای انجام فریضه دینی در صف طولانی قرار گیرند، گفت: لازم است هر چه سریعتر نسبت به احداث نمازخانه یا مسجد اقدام شود.

در این راستا ،در پاسخ به ادعای برخی ازگروه ها که گفته بودند اهل سنت تهران مسجد دارند ، مولانا “عبدالمجید مرادزهی” ، نویسنده وپژوهشگر اهل سنت مقیم  زاهدان به آن واکنش نشان داده است .

آقای مرادزهی  (پنجشنبه ، سی و یکم خرداد نود و هفت) با انتشار یادداشتی از اینکه افراد وجریان هایی به اشتباه از نمازهای اهل سنت تهران به عنوان مساجد اهل سنت تهران  در سایت وکانال هایشان ، نام می برند ، انتقاد کرد.

 

آقای مرادزهی معتقد است که طرح این مساله و عنوان مسجد دادن برخلاف سیاست کلی جامعه اهل سنت و خط مشی بزرگان و بر خلاف اصول مسلم فقهی و به دور از واقعیت و مسلمات است.

به گفته ایشان ، این موضوع هیچ سود و دستاوردی برای اهل سنت نداشته بلکه بالعکس بهانه ای برای مسوولان خواهد بود که بگویند شما این همه مسجد در تهران دارید چرا ادعای نداشتن مسجد می کنید.

پیشتر مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی ، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز  از اقدام برخی از جریان هایی که از نمازخانه های اهل سنت با عنوان مساجد اهل سنت یاد می کنند ، انتقاد کرده بود .

ایشان با طرح پرسش ؛” مسجد اهل سنت تهران کجاست؟! “، ادعای آنان را به چالش کشاند.

به گفته فعالان مدنی، اهل سنت پایتخت نه اینکه مسجد ندارند بلکه گاها نمازخانه های اجاره ایشان نیز تخریب می شود؛ نمازخانه اهل ‌سنت در منطقه پونک تهران صبح روز چهارشنبه، هفتم مرداد ۱۳۹۴ ، «توسط نیروهای شهرداری» و با «پشتیبانی نیروهای انتظامی و امنیتی» تخریب شد.

محروم بودن مسلمانان اهل سنت از بدیهی ترین حقوق اولیه خود  در کشوری رخ می دهد که نظامش در تبلیغاتش از خود به عنوان ام القری یاد می کند
این درحالیست که در  تل آویو پایتخت اسرائيل نيز ، مسلمانان اهل سنت به راحتی آیین عبادی خود را به جا می آورند .

نظریهٔ اُمّ‌القُریٰ (به معنی مادر قریه‌ها) نظریه‌ای برای تبیین خط مشی سیاست خارجی و تحلیل مرزهای قدرت ِ نظام جمهوری اسلامی ایران و موقعیت ایران در جهان اسلام است که در دهه ۱۳۶۰ از سوی محمدجواد لاریجانی مطرح شد. بر اساس این نظریه جهان اسلام یک امت واحد است و ملاک ِ وحدت ِ امت رهبری آن است. اگر کشوری بتواند با تشکیل حکومت اسلامی سطح رهبری خود را از مرزهای سرزمینی‌اش فراتر برد، در موقعیت ام‌القرای جهان اسلام قرار می‌گیرد.

بنا بر ادعای  مبتکران این نظریه، ایران پس از انقلاب اسلامی در چنین جایگاهی قرار گرفته و روح‌الله خمینی با تأسیس حکومت مبتنی بر ولایت فقیه در دو شأن رهبر ایران و رهبر امت اسلام قرار گرفت. به این ترتیب حکومت ایران بایستی علاوه بر منافع ملی به منافع جهان اسلام نیز بپردازد و دیگر کشورها نیز موظفند از ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام حمایت و دفاع کنند. در صورتی که میان منافع ام‌القرا و منافع امت تعارضی پیش آید منافع امت همواره مقدم است مگر در حالتی که مسئله بر سر حفظ نظام اسلامی در ام‌القری باشد. بر اساس این نظریه حفظ ام القری بر هر چیز دیگر اولویت دارد و در صورت لزوم می‌توان احکام اولیه اسلامی را هم برای حفظ آن به تعویق انداخت.

 

دکمه بازگشت به بالا