جهان

اردوغان در انتخابات ترکیه پیروز شد

شورای عالی انتخابات ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری فعلی آن کشور را، برنده انتخابات روز یک‌شنبه معرفی کرد. به گفته این نهاد، اردوغان بیش از ۵۰ درصد آرا را به‌دست آورده و نیازی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نیست.
رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه، صبح چهارم تیر ماه، گفت رجب طیب اردوغان موفق شده «اکثریت مطلق آرای صحیح» را در انتخابات ریاست‌جمهوری روز یک‌شنبه به‌دست آورده است.
رسانه‌های دولتی ترکیه می‌گویند نتیجه انتخابات پارلمانی نیز حاکی از پیروزی حزب عدالت و توسعه و متحد آن است؛ بنا بر این گزارش‌ها حزب «عدالت و توسعه» بیش از ۴۲ درصد آرا و «جنبش ملی‌گرا» بیش از ۱۱ درصد آرا را کسب کرده‌است که بیشتر از ۵۳ درصد کرسی‌ها را نصیب این ائتلاف می‌کند.
ائتلاف مخالفان اردوغان نیز ۳۴ درصد کرسی‌ها را به‌دست آورده‌است. مهم‌ترین تشکل اپوزیسیون یعنی «خلق جمهوری‌خواه» به رهبری محرم اینجه، ۲۳ درصد کرسی را به دست آورده‌است.
حزب دمکراتیک خلق‌ها که تشکلی هوادار کردها به‌شمار می‌رود و صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از رهبران آن در حال حاضر در زندان است، ۱۱ درصد آرا به دست آورده و در نتیجه با گذشتن از حد نصاب ۱۰ درصدی، وارد پارلمان می‌شود.
مقام‌های رسمی ترکیه می‌گویند ۸۷ درصد واجدین شرایط در رای‌گیری‌های روز یک‌شنبه شرکت کردند.
آقای اردوغان در واپسین ساعات روز یکشنبه، طی سخنانی گفت: ملت ترکیه «مسئولیت ریاست‌جمهوری و ماموریت اجرایی را به او سپرده است».

دکمه بازگشت به بالا