خاورمیانه

تظاهرات گسترده در اردن وارد روز سوم شد

ده‌ها هزار نفر از مردم اردن، برای سومین روز متوالی در اعتراض به افزایش مالیات و سیاست‌های ریاضتی دولت به خیابان‌ها آمدند و در بخش‌هایی، با پلیس که برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده می کرد رو در رو شدند.
پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور و بستن راه‌ها در امان، پایتخت، تلاش کرد از نزدیک شدن تظاهرات‌کنندگان به ساختمان هیات دولت جلوگیری کند.
معترضان می‌گویند لایحه افزایش مالیات‌ها که با حمایت صندوق بین‌المللی پول ترتیب داده شده به قشر متوسط و محروم اردن آسیب خواهد زد.
همزمان ملک عبدالله، پادشاه اردن از همه جناح‌های سیاسی خواسته خویشتن‌داری کنند.
شنبه شب هزاران نفر در حالی که در شعارهای خود از ملک عبدالله، پادشاه می‌خواستند هانی ملقی، نخست وزیر را برکنار کند به خیابان‌های امان آمدند.
همزمان از چند شهر دیگر اردن هم گزارش‌های مشابهی از برگزاری راهپیمایی مخابره شده که در برخی از آنها پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.
روز گذشته (جمعه) ملک عبدالله با صدور حکمی حکومتی دستور تثبیت قیمت سوخت را داد تا از افزایش سریع آن جلوگیری کند؛ اما این تصمیم هم نتوانست معترضان را در خانه‌هایشان نگاه دارد.
در عین حال، آقای ملقی، نخست‌وزیر، گفته از لایحه خود برای افزایش مالیات عقب نشینی نخواهد کرد و تصمیم نهایی بر عهده پارلمان اردن است.

دکمه بازگشت به بالا