خاورمیانه

رئیس پارلمان لبنان برای تشکیل دولت ائتلافی جدید یک ماه فرصت داد

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان می‌گوید: هیچ کس مایل نیست که پس از انتخابات اخیر این کشور، تشکیل دولت ائتلافی با تأخیر مواجه شود، از این رو او به سعد حریری، نخست‌وزیر برگزیده،‌ یک ماه فرصت داد تا دولت خود را تشکیل دهد.
به گزارش روزنامه المستقبل، نبیه بری دوشنبه ۷ خرداد گفت: «هیچ کس علاقه‌ای به تأخیر در شکل‌گیری دولت یا پیچیده‌سازی تشکیل آن ندارد.»
بدین ترتیب سعد حریری که پنج‌شنبه گذشته، توسط میشل عون، رئیس جمهوری لبنان به‌عنوان نخست‌وزیر معرفی شد، از روز دوشنبه مذاکرات خود را برای تشکیل دولت ائتلافی آغاز می‌کند.
حریری با کسب موافقت ۱۱۱ نماینده از مجموع ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان، رسماً از سوی میشل عون مکلف به تشکیل کابینه جدید شده بود. بر اساس نظام سیاسی لبنان که تحت تأثیر فرقه‌گرایی در این کشور قرار دارد، یک فرد سنی‌مذهب می‌بایست مقام نخست‌وزیر این کشور را احراز کند.
پیش از این نیز تمام رهبران سیاسی لبنان خواستار تشکیل سریع دولت جدید شده بودند که هدف آن احیای وضعیت راکد اقتصادی و مقابله با بدهی‌های عمومی غیرقابل تحمل است.
انتخابات پارلمانی لبنان با ۵۸۲ نامزد در ۷۷ فهرست انتخاباتی ۱۶ اردیبهشت در این کشور برگزار شد. حزب‌الله لبنان و متحدانش که بصورت صدرصد از سوی ایران حمایت مالی و سیاسی می‌شوند، توانستند در این انتخابات ۷۰ کرسی از ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان را به‌دست آورند. این در حالی است که در انتخابات قبلی در سال ۲۰۰۹، ائتلاف ۱۴ مارس به‌رهبری سعد حریری، بیشترین آرا را به خود اختصاص داده بود.
در انتخابات اخیر، حزب «المستقبل» به رهبری سعد حریری، ۲۱ کرسی به دست آورد. به این ترتیب این حزب در این انتخابات حدود یک سوم کرسی‌های خود را از دست داد اما سعد حریری موقعیت خود را حفظ کرد و همچنان نخست‌وزیر لبنان باقی ماند.

دکمه بازگشت به بالا