خاورمیانه

ادامه شمارش آرای انتخابات عراق: فهرست مقتدی صدر پیشتاز است

ادامه شمارش انتخابات پارلمانی عراق نشان می‌دهد فهرست نامزدهایی که از حمایت مقتدی صدر، روحانی شیعه، برخوردار هستند پیشتاز است، در حالی‌که فهرست فرمانده شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، در مقام دوم قرار دارد.
ساعاتی پیش گفته شده بود، فهرست حیدر عبادی، نخست‌وزیر فعلی عراق است که جلوتر از بقیه قرار دارد.
شهروندان عراق روز شنبه، ۲۲ اردیبهشت، برای نخستین بار پس از شکست شبه‌نظامیان گروه داعش، پای صندوق‌های رای رفتند و انتظار می‌رود، نتایج نهایی این انتخابات روز دوشنبه اعلام شود.
شمارش آرای ۱۰ استان از ۱۹ استان عراق نشان می‌دهد فهرست مورد حمایت مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعی، پیشی گرفته، و در فاصله نه‌چندان دوری از آن نیز فهرست مورد حمایت هادی عامری قرار دارد. در حالی که فهرست مورد حمایت عبادی، فعلا در جایگاه سوم است.
صدر، همراه با حزب کمونیست عراق، ائتلافی موسوم به «سائرون»، (به معنای تلویحی «رهسپاران به سوی اصلاحات») را رهبری می‌کند. هادی عامری نیز ائتلاف موسوم به «اتحاد فتح» را رهبری می‌کند؛ عامری فرمانده شبه‌نظامیان عمدتاً شیعی‌ست که در سال‌های اخیر زیر عنوان «حشد الشعبی» فعالیت می کنند. حیدر عبادی ائتلاف «النصر» را رهبری می‌کند.
کمیسیون انتخاباتی عراق می‌گوید فهرست صدر و فهرست عامری، هر یک در چهار استان از ۱۰ استان شمارش‌شده به پیروزی رسیده‌اند، اما نامزدهای مورد حمایت مقدی صدر، آرای به‌مراتب بیشتری را در بغداد کسب کرده‌اند. قابل ذکر است که بر اساس گزارش های رسیده از کشور عراق، ایران برای پیروزی حزب مورد حمایتش، میلیون ها دلار از سرمایه ملی را در آن کشور خرج نموده است.

دکمه بازگشت به بالا