خاورمیانه

اتحادیه عرب ضمن محکوم کردن ایران، خواستار تحقیقات درباره حملات شیمیایی سوریه شد

رهبران اتحادیه عرب روز یکشنبه ۲۶ فروردین خواستار تحقیقات بین ‌المللی درباره «جنایت» استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه شدند، و دخالت ایران در امور سایر کشورها را محکوم کردند.
در بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب در ظهران عربستان، آمده است: «ما استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم سوریه را قویا محکوم کرده و خواستار تحقیقات بین‌المللی، به منظور تضمین اجرای قوانین بین‌المللی در مورد کسانی هستیم، که ثابت شود در حملات شیمیایی دست داشته‌اند».
در این بیانیه بر لزوم یافتن راه حل سیاسی برای جنگ داخلی سوریه تاکید شده است، که از هفت سال پیش تاکنون بیش از نیم میلیون کشته برجای گذاشته و میلیونها نفر را آواره کرده است.
بسیاری از کشورهای اعضای اتحادیه عرب از حملات موشکی بامداد شنبه ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه سه مرکز سلاح‌های شیمیایی نظام سوریه حمایت کردند.
این حملات در واکنش به یک حمله شیمیایی به غوطه شرقی در اطراف دمشق صورت گرفت. در این حمله که طبق شواهد توسط رژیم بعثی اسد صورت گرفته بیش از ۷۰ تن از جمله دهها زن و کودک به شهادت رسیده و بیشتر از ۱۰۰۰ تن نیز مجروح شدند.
ملک سلمان، پادشاه عربستان، روز یکشنبه در افتتاحیه نشست اتحادیه عرب در سخنانی دخالت ایران در امور کشورهای عربی را محکوم کرد.
وی گفت: «ما بار دیگر قویا اقدامات تروریستی ایران در منطقه عربی را محکوم کرده و دخالت رسواگرانه آن در امور داخلی کشورهای عربی را رد می‌کنیم».

دکمه بازگشت به بالا