خاورمیانه

سازمان جهانی بهداشت: ۵۰۰ نفر در دوما در معرض گازهای سمی قرار گرفته‌اند

سازمان جهانی بهداشت با محکوم کردن حمله شیمیایی به شهر دوما در سوریه می‌گوید: ۵۰۰ نفر در این شهر، با نشانه هایی مبنی بر در معرض گازهای سمی قرار گرفتن، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند.
سازمان جهانی بهداشت، وابسته به سازمان ملل، ضمن اعلام این خبر گفته: «در این افراد به ‌ویژه تحریک شدید مخاطی (آب بینی)، مشکلات تنفسی و اختلالات سیستم مرکزی عصبی مشاهده شده است.»
این سازمان خواستار دسترسی فوری و نامحدود به امکانات پزشکی برای مراقبت از قربانیان حمله شیمیایی شده است.
امدادگران که در غوطه شرقی از جمله در شهر دوما فعالیت می‌کنند گزارش داده بودند که شامگاه شنبه ۷ آوریل / ۱۸ فروردین در اثر حمله شیمیایی به اطراف این شهر دست‌ کم ۷۰ غیرنظامی (از جمله تعدادی زیادی زن و کودک) جان باخته و بیش از ۱۰۰۰ نفر زخمی شدند، مخالفان دولت بعثی اسد و همچنان مقام های ایالات متحده و تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، بشار اسد را عامل این حمله دانسته‌اند؛ اما دمشق هرگونه دخالت در این زمینه را انکار می‌کند.
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده، بیش از ۷۰ نفر که به زیرزمین‌ها پناه برده بودند جان خود را از دست داده‌اند، «در ۴۳ مورد از این افراد علائم مربوط به قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی بسیار سمی دیده می‌شود».
پیتر سالاما، معاون مدیرکل سازمان جهانی بهداشت برای موارد اضطراری در این ‌باره گفت: «همه ما باید از این اطلاعات وحشتناک و تصاویر دوما خشمگین شویم.»
موضوع حمله شیمیایی به دوما به مسئله حاد جهانی تبدیل شده است. از یک سو کشورهای غربی، به ‌ویژه آمریکا و فرانسه تهدید به حمله نظامی کرده‌اند و از سوی دیگر سوریه و هم ‌پیمان اصلی‌اش روسیه، حمله شیمیایی به دوما را تکذیب میکنند و این در حالی است که روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت را برای انجام تحقیقات درباره حمله شیمیایی اخیر وتو کرده است.

دکمه بازگشت به بالا