حقوق بشر

ابراز نگرانی گزارشگران سازمان ملل در مورد وضعیت آتنا دائمی و گلرخ ایرایی

چهار گزارشگر ارشد امور حقوق بشری سازمان ملل، در مورد گزارش‌های مربوط به ضرب و شتم و رفتارهای غیرانسانی با آتنا دائمی و گلرخ ایرایی دو فعال مدنی محبوس در زندانهای ایران ابراز نگرانی کرده و در مورد وضعیت کنشگران حقوق بشر در این کشور، هشدار داده‌اند.
کارشناسان حقوق بشری ملل متحد روز گذشته در بیانیه‌ای گفته‌اند خانم‌ها دائمی و ایرایی، پس از ‌انتشار گزارش‌ها در مورد رفتارهای غیرانسانی با آن‌ها، از زندان اوین به شهر ری انتقال داده شده‌اند.
ناظران سازمان ملل می‌گویند این دو کنشگر مدنی هدف ضرب و شتم نگهبانان قرار گرفته و سپس به بند عمومی فرستاده شده‌اند.
چهار گزارشگر ارشد امور حقوق بشری سازمان ملل که بیانیه ی مذکور را صادر نموده‌اند می‌گویند تلاش کرده‌اند در این مورد با مقام‌های ایران گفت‌وگو کنند، اما این تلاش‌های آنان نتیجه‌ای نداشته‌است.
آنها تاکید کرده‌اند که پرونده این دو فعال حقوق بشری، نمونه‌ای از رویه جاری آزار و اذیت، ارعاب و زندانی‌کردن کسانی‌ست که در دفاع از حقوق بشر و حمایت از زندانیان عقیدتی در ایران فعالیت می‌کنند.
این بیانیه را میشل فورست، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور مدافعان حقوق بشر، دوبرافکا شیموویچ، گزارشگر امور خشونت علیه زنان، دیوید کی، گزارشگر امور مربوط به آزادی بیان و اندیشه و نیلس مزلر، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور شکنجه و رفتارهای غیرانسانی، منتشر کرده‌اند.
مقام‌های تهران هنوز به این بیانیه واکنشی نشان نداده‌اند.
گفتنی است دو هفته پیش نیز سازمان عفو بین‌الملل از وضعیت نگه‌داری آتنا دائمی و گلرخ ایرایی انتقاد کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید شرط آنها شده بود. عفو بین‌الملل گفته‌است خانم دائمی و ایرایی، در شرایطی نامناسب و غیربهداشتی نگهداری می‌شوند و دسترسی آنها به بیرون از زندان محدود است.
گفته می‌شود گلرخ ایرایی بیش از یک ماه در اعتصاب غذا به سر می برده، ولی مقام‌های زندان بدون رضایت به او سرم غذایی وصل کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا